Radio Stations Welcome — but Worry About — Possible Return of VOA, RFA

4 min read
A Voice of America listener’s radio (VOA/Public Domain)

UPDATED 12:53 p.m. — U.S.-funded broadcasters Voice of America and Radio Free Asia have been given a tentative green light to return to Cambodian airwaves — a development some local radio stations welcomed, but with trepidation.

VOA and RFA were among news outlets cut off from FM broadcasting in Cambodia in 2017 as dozens of local stations were shuttered. Around the same time, independent newspaper The Cambodia Daily closed under pressure due to a disputed tax bill, RFA shuttered its local office, two RFA journalists were arrested for espionage, opposition leader Kem Sokha was arrested for treason, and the main opposition CNRP was dissolved.

The government accused VOA and RFA of being part of a U.S. attempt to foment “color revolution” in the country.

Following a meeting between U.S. Ambassador W. Patrick Murphy and Information Minister Khieu Kanharith on November 15, the ministry’s Agence Kampuchea Presse announced that VOA was authorized to rent airtime from two local stations, Beehive Radio and Women’s Media Center.

A week later, RFA Southeast Asia managing director Matthew Pennington met Kanharith in Phnom Penh. Ministry spokesman Meas Sophorn said afterward that RFA could reopen its Phnom Penh office and broadcast on the radio as long as it stopped calling the government the “Phnom Penh regime” or “Hun Sen regime.” Some consider “regime” to have an authoritarian connotation.

“His Excellency the minister stated that RFA can work again in Cambodia but needs to change the words that they use,” Sophorn said.

RFA spokesman Rohit Mahajan would only say that he had not yet received a formal decision on the issue and would clarify RFA’s position once it had further details.

Beehive radio broadcaster Mam Sonando said on Monday that VOA — though not yet RFA — had approached him about hiring airtime, and he had another meeting with the outlet on Tuesday to talk price, policies and specific programs to broadcast.

“After the meeting, I will be able to fill out a form and make a request to the Information Ministry,” Sonando said. “I’ll let the ministry decide.”

He planned to simply follow the ministry’s orders, he said.

“I don’t want to have a problem with the ministry because we are working under the control of the ministry,” he said.

Sonando is a long-time journalist and politician who has gone to jail three times over his work.

Chea Sundaneth, director of FM 102, said VOA had also contacted the station about renting airtime, potentially starting later this month.

However, there were risks to having VOA and RFA broadcast on her frequency, she said.

“As the owner, when we give them [airtime], we have to listen, inspect. We have to listen. If the comments aren’t professional, we’ll have to take responsibility,” Sundaneth said.

FM 100 director Kim Sopanha said she had previously broadcast RFA content and was happy it could return, but was concerned the news outlet’s comeback to Cambodia could be short-lived.

“They will close it,” Sopanha said.

Women’s Media Center director Vuon Soviry declined to comment. Before 2017, the radio station was among the main broadcasters of RFA and VOA content.

VOA has not yet responded to questions.

VOD, run by the Cambodian Center for Independent Media, was also among the news outlets knocked off the air in 2017. The center’s media director, Nop Vy, said he welcomed the developments regarding VOA and RFA, and hoped the ministry would be open to local radio stations also broadcasting VOD news.

California-based Khmer Post Radio, run by former CNRP lawmaker Meach Sovannara, on Friday also discussed reopening a Phnom Penh bureau with Kanharith, the information minister, AKP reported.

May Titthara, executive director of the Cambodian Journalists Alliance, which has VOD editors on its board, said VOA and RFA returning to Cambodian airwaves would be a step in the right direction.

“We want to see more space for the press in Cambodia. If there is space, it will allow people to receive comprehensive news, and allow the media to fulfill their work without fear,” Titthara said.

Correction: Chea Sundaneth, director of FM 102, was originally incorrectly identified using male pronouns. The article has been corrected.

(Translated and edited from the original articles on VOD Khmer)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

VOD. No part of this article may be reproduced in print, electronically, broadcast, rewritten or redistributed without written permission. VOD is not responsible for any infringement in all forms. The perpetrator may be subject to legal action under Cambodian laws and related laws.